Tallinna Tehnikaülikooli esmakursuslaste hulgas on juba mitmendat aastat esirinnas Pärnu Koidula gümnaasiumi lõpetajad. Igal aastal tuleb ülikooli 70–80 selle kooli vilistlast, kes jaotuvad küllalt ühtlaselt eri teaduskondade vahel, kirjutab Hanno Tomberg TalTechi lehes Mente Et Manu.
Poolteist aastat tagasi võttis TalTech avatud ülikoolis suuna hakata järjekindlamalt koostööd ja lisategevusi pakkuma nendele gümnaasiumitele, mille lõpetanutest suur osa valib oma õpingute jätkamiseks Tallinna Tehnikaülikooli. Lisamotivatsiooni andis ka Tallinna Mustamäe Riigigümnaasiumi loomise plaan, samuti teised lähiaastatel Tallinna ja selle naabruskonda kerkivad uued koolid. Usume, et kui pakume nendele gümnaasiumitele valikaineid ja olümpiaaditegevusi, valivad õppurid kõrgharidusse suundudes senisest enam reaalainetega seotud erialasid.
Koolidega suheldes nägime, et paljuski on senine koolisüsteem tuginenud väljakujunenud ainekavadele ja kuni viimaste aastateni oli valikainete maht gümnaasiumiastmes pigem juhuslik. Üllatas, et õpilased eelistasid valikainetena lihtsamaid ja kergesti läbitavaid aineid, nagu isetegevus, sport ja kultuuriga seotud valdkonnad. Koolijuhtide mure on olnud, et ainekava on gümnaasiumis suhteliselt mahukas, mistõttu valikained võiksidki pigem pakkuda vaheldust.
Rõõm on aga tõdeda, et viimastel aastatel on ka koolijuhid aru saanud, et gümnaasium peaks õppureid rohkem ette valmistama tulevase elukutse valikuks. Reaalainete madalad keskmised eksamitulemused on jõudnud õppejuhtide teadmisse. Edukamate eesminejatena võiks varasematest aastatest välja tuua Gustav Adolfi Gümnaasiumi, Tallinna Tehnikagümnaasiumi ja Viimsi gümnaasiumi, kus huvi reaalainetega seotud lisateadmiste vastu oli suur. Samuti tuleks esile tõsta TalTech Virumaa kolledžit, mille õppejõud on mitu aastat andnud valikainemooduleid Kohtla-Järve Riigi- gümnaasiumis.
Meie esimeseks katsetuseks suuremas mahus valikainetega Tallinna ja selle lähiümbruse gümnaasiumitesse minna sai eelmisel sügisel avatud Tabasalu Gümnaasium, kus 2021. aasta sügisel pakkusime oma õppejõududele toetudes nelja ja kevadel juba kuut valikainet. Lihtsamaks tegi koostöö noore kooli juhtide valmisolek saata oma õpilasi valikainete tundideks ülikooli ruumidesse. Huvitav oli kuulata, kuidas Tarvo Niine õpetas 11. klassi õpilastele logistikat läbi pitsaketi tellimuste lahendamise. 2022. a kevadel olid populaarsed ka energeetika põhialuste ja robootika valikained. Alanud õppeaastal jätkame, kuid õpilaste õhina üleval hoidmiseks tuleb ka ülikoolil oma aineid paremini välja pakkuda ja õpilastele valdkonda arusaadavaks teha.
Pöörasime tähelepanu ka Pärnu Koidula Gümnaasiumile, mille direktor Indrek Kaldo on teinud fantastilist tööd reaalainete ja õppe propageerimisele Pärnus ja Pärnumaal. Kogenud ja hasartsed reaalainete õpetajad teevad pühendunult tööd matemaatika, keemia ja füüsika saladuste avamisel kõige vanemas kooliastmes, kuid sellele on kindlasti kaasa aidanud ka parimate põhikoolilõpetajate valik sellesse gümnaasiumisse. 12. klassis on kolm reaalsuunaga paraleeli, lisaks loodus, ettevõtluse ja Euroopa suunaga klassid. Eelmisel õppeaastal pakkusime Pärnus kolme valikainet: Ago Lubergi e-õppe põhist programmeerimise kursust, Aurika Nõmme juhitud tehnilist joonestamist ning Andres Eeki elektroonikaõppe sissejuhatavat kursust. Huvi kõigi kolme vastu oli suur ja jätkame nendega kindlasti ka lähiaastatel.
Loe täisartiklit "Kooliõpilastesse panustamine aitab vastuvõtule kaasa"link opens on new page